Czy przed milionami lat na Ziemi istniała zaawansowana cywilizacja?

Autorzy publikacji dostępnej w Journal of Astrobiology rozważają scenariusz, w myśl którego ludzkość nie jest pierwszą rozwiniętą cywilizacją w historii naszej planety.
Czy przed milionami lat na Ziemi istniała zaawansowana cywilizacja?

Naukowcom nie chodzi jednak o udowodnienie, że miliony lat temu Ziemią rządziły zielone ludziki, które w pewnym momencie postanowiły opuścić swój dom. Celem ich rozważań było natomiast zrozumienie, czy możliwe byłoby znalezienie jakichkolwiek dowodów na to, iż dawniej naszą planetę zamieszkiwały wysoce rozwinięte formy życia, które w pewnym momencie zniknęły.

Czytaj też: Badania nad UFO nabiorą rozpędu. NASA ogłosiła wejście do gry

Jednym z kluczowych pytań w ocenie prawdopodobieństwa znalezienia takiej cywilizacji jest zrozumienie, jak często, biorąc pod uwagę, że powstało życie i że niektóre gatunki są inteligentne, rozwija się cywilizacja przemysłowa? Ludzie są jedynym znanym nam przykładem, a nasza cywilizacja przemysłowa trwała (jak dotąd) mniej więcej 300 lat (od czasu np. rozpoczęcia metod masowej produkcji). Jest to niewielki ułamek czasu, w którym istniejemy jako gatunek, i niewielki ułamek czasu, w którym złożone życie istniało na powierzchni lądowej Ziemi.wyjaśniają autorzy

Poza teoretycznym aspektem analiz, które dotyczą historii Ziemi, proponowane wyjaśnienia mogłyby znaleźć zastosowanie w odniesieniu do egzoplanet potencjalnie zawierających życie. Innymi słowy, astrobiolodzy mogliby zyskać przydatne narzędzie służące do określania, czy na danym obiekcie może istnieć zaawansowana pozaziemska cywilizacja. A nawet czy kiedykolwiek tam istniała.

Pamiątki po ludziach, czyli co pozostawi po sobie nasza cywilizacja

A czy po ludziach za miliony bądź miliardy lat zostanie jakikolwiek ślad? Wystarczy wspomnieć, że wpływ człowieka na klimat naszej planety oraz tutejsze ekosystemy – choć z naszej perspektywy jest niezwykle rozległy – to z punktu widzenia geologii będzie zawarty w zaledwie kilkucentymetrowej warstwie osadów. Wśród innych poszlak wskazujących na istnienie ludzkości, na które mogliby natrafić hipotetyczni przyszli mieszkańcy Ziemi znalazłyby się choćby cząsteczki syntetyczne, tworzywa sztuczne czy radioaktywny pył powstały na przykład po katastrofie jądrowej.

Czytaj też: Coś w Drodze Mlecznej emituje promieniowanie rentgenowskie. Naukowcy próbują znaleźć jego źródło