Znaleźli DNA sprzed miliona lat. Było schowane w osadach z Antarktydy

Naukowcy z Uniwersytetu Tasmańskiego, współpracując z przedstawicielami Uniwersytetu w Bonn, odnaleźli w osadach Morza Scotia rekordowo stare DNA.
Znaleźli DNA sprzed miliona lat. Było schowane w osadach z Antarktydy

O tym, czego dokładnie dowiedzieli się na ten temat możemy przeczytać na łamach Nature Communications. Jedną z możliwości płynących z dokonanego odkrycia powinno być badanie długoterminowego wpływu zmian klimatu na morskie i oceaniczne ekosystemy. Tym bardziej, że Antarktyda jest wyjątkowo podatna na to, co obecnie dzieje się z klimatem naszej planety.

Czytaj też: Ciężko je zobaczyć, choć są wszędzie. Odkryto nowe mikroorganizmy u podstaw drzewa życia

Wykonując analizy znalezionego w osadach DNA członkowie zespołu próbowali wyjaśnić, jakie organizmy zamieszkiwały w przeszłości te wody oraz w jakim okresie. Wiedząc, jak w przeszłości podwodne formy życia reagowały na zmiany klimatu, naukowcy będą mogli przewidzieć jaki los czeka te obecnie występujące na Ziemi.

Próbki objęte analizami zostały zebrane w czasie ekspedycji z 2019 roku. Zanim w ogóle doszło do badań, naukowcy upewnili się, iż zebrane materiały nie zostały w żaden sposób zanieczyszczone. Potwierdzili jednak, że mają do czynienia z DNA mającym nawet milion lat. Wśród zidentyfikowanych organizmów badacze natrafili na okrzemki, czyli jednokomórkowe glony.

Próbki DNA z Antarktydy potwierdziły obecność okrzemków, czyli jednokomórkowych glonów

Bez wątpienia powszechność tych organizmów rosła, kiedy klimat w obrębie Antarktydy się ocieplał. Ostatni raz miało to miejsce około 14 500 lat temu. Najważniejszy wydaje się natomiast fakt, że świat nauki zyskał wydajne narzędzie do badania morskiego DNA i to na przestrzeni setek tysięcy, a nawet milionów lat. Przeanalizowane okresy naturalnych zmian klimatycznych mogą zapewnić lepszy wgląd w obecne i przyszłe zmiany klimatu oraz to, jak zareagują na nie ekosystemy.

Czytaj też: Wyspy Montebello nadal napromieniowane. Zagrożenie dla organizmów morskich i turystów