Ciężko je zobaczyć, choć są wszędzie. Odkryto nowe mikroorganizmy u podstaw drzewa życia

Naukowcy odkryli nowe mikroorganizmy, które rozszerzają znane nam drzewo życia. Są to protisty, czyli jedne z najbardziej podstawowych organizmów żywych, które występują praktycznie we wszystkich środowiskach na świecie.
Legendrea loyezae

Niektóre gatunki nie były znane nauce, podczas gdy innych naukowcy nie widzieli od ponad stu lat. Odkrycia dokonał duet uczonych, który nigdy nie spotkał się osobiście – prof. Genoveva Esteban z Uniwersytetu w Bournemouth i James Weiss, niezależny naukowiec działający w swoim prywatnym laboratorium w… Warszawie. Szczegóły opisano w czasopiśmie Protist.

Nowe gatunki i gatunki odkryte na nowo

Nowo odkryte mikroorganizmy składają się tylko z jednej komórki i znajdują na dole łańcucha pokarmowego. Żyją wszędzie wokół nas i można je znaleźć w każdym siedlisku – od małych kałuż po rozległe oceany; wciąż wielu tajemnic przed nami nie odsłoniły.

Czytaj też: Przez te mikroorganizmy komary nie dadzą nam spokoju. One przyciągają insekty najbardziej

Prof. Genoveva Esteban mówi:

Bioróżnorodność na poziomie mikroskopowym nie jest tak szeroko rozumiana, jak inne obszary przyrody, mimo że od niej zależą całe ekosystemy. Niektóre z tych gatunków są zupełnie nowe, a inne nie były widziane od ponad wieku. Zaobserwowaliśmy wiele ciekawych zachowań z ich strony i po raz pierwszy przeprowadziliśmy analizę ich DNA. Oznacza to, że możemy zrozumieć więcej na temat ich relacji z innymi mikrobami i znaleźć dla nich nowe gałęzie na drzewie życia.

Do “odkrytych na nowo” mikroorganizmów należy Legendrea loyezae. Nie wiadomo, skąd pochodzi jego nazwa, gdyż jedyny istniejący (ponad 100-letni) opis nie ujawnia tego. Nowym gatunkom nie nadano jeszcze nazw, ale zdaniem naukowców powinny one być takie, by przyciągnąć uwagę ludzi w każdym wieku.

James Weiss mówi:

Większość organizmów na drzewie życia jest mikroskopijna. W rzeczywistości większość życia na Ziemi jest i zawsze była mikroskopijna. Mikroorganizmy były pierwszymi drapieżnikami na Ziemi, ich chciwe apetyty były jednym z wiodących czynników ewolucji bardziej złożonego życia we wczesnych wiekach Ziemi. W miarę jak ofiary rozwijały lepsze mechanizmy obronne, drapieżniki musiały opracować lepsze sposoby ich chwytania. Po ewolucji wielokomórkowego, złożonego życia stały się one głównym źródłem pożywienia dla innych, takich jak kryl i plankton, które z kolei są pokarmem dla większych gatunków. Jeśli organizmy na samym dole zostałyby usunięte, wszystkie inne części łańcucha pokarmowego nad nimi również by się załamały.

Duet pracował razem przez osiemnaście miesięcy i zbadał tysiące próbek ze zbiorników wodnych, głównie z Polski, ale także z całego świata. Obecnie większość badań nad mikroorganizmami odbywa się bez faktycznej obserwacji ich pod mikroskopem, skupiając się głównie na analizie danych genomowych. Podejście duetu badającego protisty jest zupełnie inne – uczeni chcą przywrócić ekscytację ekologicznymi i behawioralnymi odkryciami z wczesnych badań nad mikrobami, które można zobaczyć tylko przez mikroskop.